Lekcja przyrody w klasie VI.
Cel lekcji: odczytywanie treści mapy hipsometrycznej świata. Cele operacyjne lekcji: uczeń:
- wskazuje na mapie fizycznej świata i nazywa kontynenty i oceany,
- określa rozmieszczenie lądów i oceanów na kuli ziemskiej,
- wyjaśnia, dlaczego półkula północna jest nazywana - lądową, a południowa – morską,
- wyjaśnia znaczenie pojęć: kontynent, wyspa, archipelag, ocean, morze, cieśnina, zatoka,
- porównuje dane liczbowe przedstawiające powierzchnię lądów,
- zapisuje nazwy według kolejności alfabetycznej.
Metody:
- burza mózgów,
- praca z tekstem,
- plakatu,
- praca z mapą.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- globusy,
- atlasy geograficzne,
- mapa hipsometryczna świata,
- mapki konturowe poszczególnych kontynentów,
- kredki, klej, nożyczki,
- arkusze papieru,
- encyklopedie przyrodnicze,
- rozsypanki wyrazowe.
Przebieg lekcji. Faza wprowadzająca.
- Uczniowie oglądają zdjęcie satelitarne Ziemi i komentują, co oznaczają barwy szarożółte i niebieskie.
- Podanie tematu lekcji.
- Na każdej ławce stoi globus. Uczniowie wskazują obszary lądowe i wodne.
- Różnice między półkulą północną a półkulą lądową:
- wprowadzenie pojęć: półkula lądowa i półkula morska.
Faza realizacyjna.
- Praca z mapą hipsometryczną świata:
- odczytanie tytułu, skali i skali barw,
- wskazanie i odczytanie nazwy dużych, zwartych obszarów lądowych, odszukanie ich w atlasie geograficznym.
- Wprowadzenie terminów:
- kontynent,
- wyspa,
- archipelag.
- Wskazanie i odczytanie dużych akwenów wodnych.
- Wprowadzenie terminów:
- ocean,
- morze,
- zatoka,
- cieśnina.
Przy wprowadzaniu terminów uczniowie korzystają z rozsypanki na tablicy. Powstaje kolumna pojęć związanych z oceanem i kolumna pojęć związanych z lądem.
- Uczniowie pracują według instrukcji.
- rozpoznajcie otrzymane kontury kontynentów i wpiszcie ich nazwy na konturze,
- korzystając z podręcznika wpiszcie pod nazwą powierzchnię kontynentu,
- przyklejcie kontury na biały arkusz papieru,
- narysujcie na waszej mapie równik, Zwrotnik Raka, Zwrotnik Koziorożca, koło podbiegunowe południowe, koło podbiegunowe północne, południk 0 ,
- wpiszcie nazwy oceanów,
- korzystając ze źródła informacji odszukajcie na temat dowolnego kontynentu kilka informacji, np. najwyższy szczyt, najdłuższa rzeka, krainy geograficzne.
- wymiana informacji.
Faza podsumowująca. Rozsypanka wyrazowa, którą otrzymuje każdy uczeń.
- Ćwiczenie polegające na ułożeniu nazw kontynentów od najmniejszego do największego.
- Zapis nazw kontynentów według kolejności alfabetycznej.
- Każdy uczeń samodzielnie przyporządkowuje powierzchnię do określonego kontynentu, a następnie wkleja do zeszytu jako notatkę.
- Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela:
- kontynent ten od północy oblewa Morze Śródziemne, od wschodu Morze Czerwone i Ocean Indyjski, a od zachodu Ocean Atlantycki – AFRYKA,
- kontynent ten od wschodu oblewa Ocean Spokojny, a od północy, zachodu i południa Ocean Indyjski – AUSTRALIA,
- kontynent ten od północy oblewa Morze Karaibskie, od wschodu Ocean Atlantycki, a od zachodu Ocean Spokojny – AMERYKA POŁUDNIOWA,
- ten kontynent oblewają od północy wszystkie trzy oceany – ANTARKTYDA,
- podaj nazwę i powierzchnię największego kontynentu na Ziemi,
- podaj nazwę i powierzchnię kontynentu, na którym leży nasz kraj,
- do powierzchni tego kontynentu została włączona powierzchnia największej wyspy na świecie Grenlandii – AMERYKA PÓŁNOCNA
Nauczyciel informuje o roli wykonanego zadania. Mapę zabierają uczniowie do domu i będą ją uzupełniać po omówieniu na lekcji określonego krajobrazu, np.: wkleją małą ilustrację rośliny rosnącej na sawannie, wykonają diagram klimatyczny dla pustyni, opiszą tundrę, życie ludzi w tajdze, itd. Wszystko w odpowiednim miejscu na poszczególnych kontynentach. Bożena Antoniewicz Szkoła Podstawowa nr 1 w Międzychodzie |